Tuesday, December 21, 2010

Surat tipu dari Bank of Africa (My Dear la konon)


---------- Forwarded message ----------
From: Bank of Africa <williamcolle232@freenet.de>
Date: 2010/12/21
Subject: My Dear,
To:


                    BANK OF AFRICA
        FOREIGN REMMITANCE DEPARTMENT
        04 BP 754 RUE CHARLES DE GAULLE
              COTONOU, BENIN REPUBLIC

My Dear,

We wish to inform you that your total fund have been arrange through CONSIGNMENT BOX, due to the unreliability of the corrupted Banking service here, diplomatic agent conveying the Package box valued the sum of $3.5Million United States Dollars cash, Arrival (Soekarno-Hatta Jakarta International Airport) successful, But he misplaced your address and is currently stranded at Soekarno-Hatta Jakarta International Airport now.

Please do contact the diplomatic agent through the below email with the informations required.

Contact Person: Diplomat Onyegbuwali
Contact E-mail: diplomatonyegbuwali@yahoo.fr

We required you re-confirm the following informations below to him so that he can deliver your consignment box to you today.

NAME: .
ADDRESS: .
MOBILE NO.
NAME OF YOUR NEAREST AIRPORT.
A COPY OF YOUR IDENTIFICATION .

He is waiting to hear from you today with the above informations. NOTE: The Airport Authority does not know that the box conten $3.5 Million United States Dollars cash. The consignments was moved from here as family treasures, so never allow them to open the box.

Please be fast, so that he can deliver your fund, he is at your Air-Port domination base, and he has no phone yet. Quickly contact him on his private email above as soon as you receive this mail.

Best Regards
Dr. Clem Odili.
Bank of Africa.
Customer Care Unit.


12 comments:

administrator said...

Jangan sesekali mempercayai e-mel seperti ini, yang jelas cuba mengelirukan penerima, seperti yang terbukti melalui beberapa unsur, iaitu:

1. Hanya menggunakan 'My Dear' dan bukannya nama penerima. Ini menunjukkan bahawa emel ini hanyalah emel massa (mass email atau bulk email).

2. Institusi kewangan seperti bank tidak akan menghantar maklumat seperti ini melalui emel, tetapi akan menggunakan pelbagai saluran komunikasi bagi mendapatkan pengesahan.

3. Emel yang digunakan adalah emel percuma dan bukannya emel rasmi. Takkanlah sebuah bank tidak mampu mendapatkan domainnya sendiri.

4. Adalah mustahil ejen yang dinamakan dalam emel itu tidak mengetahui nombor telefon pelanggan.

5. Penerima ditawarkan sesuatu yang tidak pernah diketahuinya. Ini dilakukan dengan tujuan memperdaya dan mengharapkan supaya penerima naik tamak dan gelap mata, lalu menghubungi nama yang tertera dalam emel, dan mengikut segala arahannya, demi mendapatkan USD3.5 juta itu.

6. Semua komunikasi dijalankan melalui emel sahaja. Tiada nombor telefon dan alamat pegawai alternatif di Afrika yang diberikan.

7. Sekalipun ejen itu kehilangan alamat penerima, takkanlah ejen itu tidak boleh menghubungi ibu pejabat bagi mendapatkan alamat tersebut.

8. Dan sebagainya.

Saya berharap moga analisis ringkas yang saya lakukan sedikit sebanyak dapat membantu para netters agar tidak tertipu dengan skim seperti ini.

- Ashadi Zain (ashadizain@gmail.com)

administrator said...

Berikut adalah maklumat penting yang saya petik dari Berita Harian. Ia adalah mengenai sindiket yang menggunakan nama orang lain (mangsa) bagi mendapatkan pinjaman dan kad kredit.

Akhirnya, si penama yang terpaksa menanggung beban hutang yang tinggi dan bukannya si penerima pinjaman. Berhati-hatilah.

- Ashadi Zain (ashadizain@gmail.com)

Sindiket sogok pegawai bank
Oleh Syed Mohd Ridzuwan Syed Ismail dan Alzahrin Alias
bhnews@bharian.com.my
2010/12/22
Kegiatan palsukan maklumat lulus pinjaman, kad kredit didalangi ‘orang dalam’

KUALA LUMPUR: Sindiket penipuan yang menggunakan nama individu untuk mendapatkan pinjaman bank dan kad kredit dipercayai menggunakan ‘orang dalam’ beberapa agensi seperti Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memalsukan dokumen bagi memastikan pinjaman mereka berjaya. Mereka juga dikatakan menyogok pegawai bank sehingga 20 peratus daripada jumlah pinjaman bagi memastikan pinjaman diluluskan. Menurut sumber, kebanyakan nama mangsa yang digunakan untuk membuat pinjaman bekerja sebagai pengawal keselamatan, tetapi mempunyai dokumen yang dipalsukan seperti bekerja sebagai pengarah syarikat, mempunyai syarikat yang didaftarkan atas nama peminjam, mempunyai cukai tahunan dan gaji tahunan yang tinggi.

Selain menggunakan mereka untuk membuat pinjaman, sindiket juga menipu mangsa menerusi kaedah yang sama untuk memohon kad kredit. Satu taktik sindiket itu ialah menggunakan nama peserta untuk menyertai skim pertanian berkelompok dan pinjaman mikro kononnya bagi melaksanakan satu projek ternakan ikan air tawar di Selangor.

Namun, wang yang diperoleh hasil pinjaman diserahkan kepada sindiket dengan peminjam hanya mendapat elaun bulanan antara RM300 dan RM400 sebulan untuk tempoh setahun. Mangsa kemudian terpaksa menanggung hutang dan nama mereka disenarai hitam oleh pihak berkuasa.

Sumber sebuah berkata, pihak bank menerima sehingga 200 permohonan dengan nilai pinjaman setiap individu antara RM40,000 hingga RM50,000.
“Kami terkejut apabila menerima banyak permohonan sekali gus bagi projek ternakan ikan dari ibu pejabat kerana sebelum ini permohonan dikemukakan secara individu terus kepada cawangan. Separuh daripada permohonan yang diproses
tidak layak untuk mendapatkan pinjaman yang ditawarkan.

“Daripada 200 permohonan itu, hanya 28 orang saja yang layak. Namun, selepas itu kami menerima arahan ibu pejabat serta surat rayuan daripada sebuah kementerian untuk meluluskan pinjaman baki pemohon, menjadikan semuanya 38 pinjaman yang diluluskan,” kata sumber itu kepada Berita Harian.

Ahad lalu, akhbar ini mendedahkan satu sindiket penipuan terancang menggunakan nama individu bagi mendapatkan pinjaman bank dan kad kredit dikesan di ibu negara dengan menjadikan golongan muda sebagai ‘kambing hitam’ sehingga mereka menanggung hutang ratusan ribu ringgit.

Pihak bank turut terkejut apabila mendapati enam nama yang membuat aduan kepada Pengerusi Persatuan Bantuan Kebajikan Keluarga Malaysia, Datuk Fauzi Johan berhubung penipuan itu menggunakan maklumat yang dipalsukan.

Sumber itu berkata, pihak bank tidak menyangka ia adalah penipuan berdasarkan lawatan ke tapak projek dan menelefon peminjam.

serta melalui penilaian mendapati kebanyakan peminjam mempunyai kedudukan dan sumber kewangan kukuh.

Mereka berasa sangsi kerana setiap kali menandatangani perjanjian, individu yang sama dipercayai anggota sindiket menemani peminjam, manakala sesi lawatan ke rumah bukan membabitkan rumah peminjam, sebaliknya rumah orang lain.

Selain itu, setiap kali pihak bank mahu bercakap dengan peminjam melalui telefon, pelbagai alasan diberikan dan diberitahu mereka akan menelefon bank semula.

hana said...

sentiasa berwaspadalah kita, jgn mudah terpedaya dgn org yg tdak dikenali terutamanya yg melibatkan wang,no.akaun bank,dsb...macam2 penipuan yg kita dgar dan kadang kala sampai kita tdk terpk. Bijak sungguh mereka, tp sayangnya, mereka menyalahgunakn kebijakn yg ada.. memang tak patut!!!

administrator said...

Ya, memang taktik yang mereka gunakan kadangkala tidak terfikir oleh kita. Inilah jadinya apabila falsafah 'hidup untuk makan' digunakan dan bukannya 'hidup untuk Allah dan kesejahteraan umat manusia'.

Saya berdoa moga saya dan seluruh umat manusia dilindungi dari falsafah 'hidup untuk makan'. Sebagai manusia, kita sering lalai dan alpa, hingga kita acapkali menjadi mangsa nafsu sendiri dan juga hasutan syaitan.

Oh ya, satu lagi platform penipuan yang kini sering digunakan adalah dengan menggunakan laman sosial seperti facebook, friendster dan lain-lain lagi. Mereka akan berpura-pura berkawan dengan kita dan kemudiannya, mereka akan secara perlahan menipu kita dengan menggunakan umpan tawaran yang menarik seperti:

1. Tawaran pekerjaan (kononnya menawarkan pekerjaan di negara asing dengan gaji besar, tetapi apabila kita sampai di negara itu, kita dijual kepada sindiket pemerdagangan manusia. Na'uzubillah)

2. Tawaran pakej pelancongan secara percuma, konon atas dasar hadiah kepada seorang kawan, iaitu kita. Apabila kita menerima tawaran ini, maka mereka kemudiannya memaksa kita menjadi keldai dadah dan menyeludup dadah bagi pihak mereka.

3. Taktik kerenah birokrasi, iaitu seperti dalam contoh bank afrika ini.

4. Dan sebagainya.

Berhati-hatilah.

- Ashadi Zain (ashadizain@gmail.com)

miss said...

dalam hidupan kita ini, perlu berhati2 dan jgn mudah percaya janji2 yang ditwarkan. terutmanya dari segi kemewahan wang ringgit

mutiara hati said...

Hm...sangat merisaukan,kini agak sukar untu menilai dan mempercayai seseorang, manis dengan kata2, indah dengan perilaku,sopan dengan bahasa, namun janji yg diungkapkan hanya tinggal janji...Berhati2lah kita wahai diri dan juga hati...

nur said...

zaman sekarang ni terlalu banyak penipuan yang berlaku dalam pelbagai cara..walaupun pelbagai tindakan telah di ambil oleh kerajaan tetapi kes-kes seperti ini tetap juga berlaku..jalan yang paling baik disini setiap orang harus mempunyai kesedaran dan bersikap lebih berhati-hati..

Amnah said...

kenapalah senang sangt org sekarang nk tipu orang lain dgn cara yang entah apa-apa...so, sama2 lh kita beringat.

bella said...

mslh ekonomi yg melanda kini menyebabkan macam2 cra penipuan dilakukan, jd kita perlu sentiasa berwaspada drpd ditipu golongan yg ingin mendptkn wang dgn mudah tanpa usaha yg gigih ini....

hijau said...

kta perlu ingat setiap kejayaan dan kesenangan x kan datang dgan mudah melainkan usaha...klu kta lihat majoriti orang yg hdupnya senang pun mereka tlah berusaha sblum bjaya...walhal org yg kaya krana menipu org pun perlu brusaha untk tpu org...apatah lg kita klu tba2 dtawarkan kesenangan yg tidak logik sperti mdapat wang tnpa perlu brusaha @ bkerja...tidak kah ia sesuatu yg plik???? jd sblum tkena fikir2 dan tnya pndapat org lain dahulu...:-)

benderapahang said...

rasenyer isu tipu menipu ni dah lama dah..kenapa x wujudkan satu badan berkanun yang betol2 menjaga masyarakat kita daripada terus ditipu..

nadwatul said...

mohon dijauhkan perkara2 mcm ni berlaku pd kt...