Friday, December 17, 2010

[SIM] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM


From: IRA XXXXX! <????????@yahoo.com>
Date: 2009/4/8
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM
To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com


sebenarnyer sape2 yg pernah kerja dalam sales nie sure tau bidang nie memang mencabar giler..yer la..kene tebalkan muka jumpa customer, pujuk2 untuk join atau beli product, kene maki, kene hamun bila dok follow up jer..mcm2... tapi itu ler lumrah kerja di bahagian sales nie..tak kisah la kerja sales dlm direct selling atau pon jual umah ke, jual program pendidikan ke, jual kuih ke or tikar dari umah ke umah.. kene banyak bersabar..dan cekal..kalau tak kuat, memang ler lekas give up dan buat separuh jalan jer.. org yg kerja di bahagian slaes selain dari direct selling pon, kalau tak tahan akan berenti kerja..so sama la mcm yg join direct selling nie.. so sape2 yg nak menceburkan diri dlm bahagian sales nie... tengok la diri sendiri dulu..minat ke tak buat sales nie..tebal ke tak muka buat sales nie..pr bagus ke tak, suka kan cabaran ke tak..?kalau semua nyer tak..tak yah la.. 

tapi sape2 yg pernah buat sales sure paham direct selling nie lebih kurang mcm kerja bahagian sales biasa gak, sure involved menjual, product, client dan komisyen..cuma beza nyer direct selling nie kene keluarkan modal sendiri..pastu kalau tak buat sales..(kira jual product atau cari downline baru) then sure la tak dapat untung nyer..mcm kerja sales biasa..kalau tak dapat jual, tak dapat la komisyen..basic gaji org kerja sales nie biasa nyer rendah giler..tapi komisyen banyak kalau dpt jual la..tu jer la beza nyer..tapi pa per pon, kalau terlibat dlm sales..memang kena keluar, jumpa org untuk menjual product..



--- On Tue, 7/4/09,  <??????@yahoo.com.my> wrote:

From: <????????@yahoo.com.my>
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM
To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Tuesday, 7 April, 2009, 5:32 PM

tak tawlah lepas ke idak ni.......... .....

salam....

wah marah betul awak gan hi o ni......nak gelak pun ade....
kalau nak diikutkan dlm kegawatan ekonomi ni saya sendiri pun takut nak buat hutang
walaupun nak bayar sebulan 50 hinggit, lebih baik saya menyimpan kat bank...lama2 banyak gak...
mengenai korset sy memang yakin akan keberkesanan korset sbb saya sendiri memakainyer. ..
sebelum ni sy ade masalah dgn kesihatan sy tapi sejak menggunakannyer alhamdulillah. ....
ni dah lama tak pakai dtg balik masalah saya tu....(malas, penat tertarik2) hehehehehe
kalau nak ikutkan memang membazir beli je sampai RM2000 hutang...... .sebulan RM50 hinggit, dah brp
bulan aku dah tak bayar ni....nasib baiklah bukan org lain kakak aku.....nak marah pun tak leh sbb
aku adik bongsu die heheheheehe. ...aku bukan nak beli pun die yg paksa, aku ambik jew lah....

pasal kakak aku ni aku nak citer sikit.....buat masa ni alhamdulillah aku tak termkn pujukan dan
rayuannye yg berbagai bentuk sampai menangis2 depan aku ni, yelah... kononnye nak tlg keluarga la....
yelah aku pun bukan dari org senang pun...tapi nak buat camner aku ni hati kering tak banyak sikit jew...
kalau die tergolek depan aku pun blm tentu aku nak join die...mcmana lah yg lain2 blh terjebak erk?!!!
bile dah terjebak nak marah2 sbb bende tak laku lah, nape aku tak senang2 lagi mcm dieorg lah...

aku ni yg paling hampir, ade talian kekeluargaan lagi pun tak terjebak.... eerrmmmm. ..
sape yang tak teruja baru2 ni baru balik dari sydne australia (btl ke aku eja ni) tension jew tgk
gambar die...dah mcm2 tpt die pegi, dr pakai wira buruk second hand dah pakai kete beso lah....
mak aku pun ape lagi kecoh satu flet tu membanggakan kakak aku...tp aku ni jenis takde hal nyer...
nak sakit hati pun.....eeerrmmm. .....lagilah takde.....mak aku pun hasut gak aku utk join...
tp aku ni memikir panjang....banyak bende...aku tak ramai kawan,sanggup ke balik sampai 3-4 pg tu,
ckp pun tak pandai,kalau aku stop tgh jln aper jadi?....ooohhhh. ....bahaya2. ....jgn buat pasal...
aku ni lemah semangat...hehehehh e....mana nak join bende2 mcm ni...

so aku memang nekad tak akan join sampai bile2...bukan nak tunjuk ego aku tapi....
aku takut nak terima cabaran ni...mkn aku sendiri pun miss camner lak aku nak buat loan sampai
20k tu....tak tawlah tetibe je terbuka hati aku ni nak join lak....
lagi2 lak aku dgr citer hi o ni duit tu haram....??? ? betul ker?eeerrrmm. ..tapi aku tgk kakak
aku keje mcm nak mati...mengalahkan org bukak buss berjuta2, haram jugak ker?...
itu kene tanya yg pakar lah.....

apa2pun pada sesiapa yg terkene tu harap2 lepas ni beringgatlah. ...setiap buss yang kite nak buat
memang memerlukan modal tak banyak sikit pun kene kan...banyak2kan lah bersabar,berdoa
semoga ditenangkan hati dan dipermudahkan aper yang sukar.....


Daripada: <???@yahoo. com>

Kepada: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Dihantar: Selasa, 7 April , 2009 2:14:58
Subjek: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM

betul, betul ... dah macam2 cara saya buat untuk promote korset bodoh tu, orang perseorangan, butik2 kecantikan tapi hampes..  dengan keadaan gawat yang macam ni, sapa yang nak beli.. kalau saya pun baik saya bayar utang umah, keta ada gak paedahnya dari membazir beli baju dalam bodoh tu... kalau RM22k tu saya renovate umah, lagi bagussss... dah bagi ansuran bulan 50 pun tak nak, ada 10 set lagi dalam beg yang kununnya bagus la.. sape yang nak, amik la ngan beg2 dia skali... saya tak jual mahal, dapat setel separuh loan pun dah ok, tak petak kepala memikirkannya ..

bila mintak tolong up line, hampeh... takan tak leh jual kot.. dia boleh jual 10 set... korang dah kaya boleh la cakap.  saya skang ni suma orang hai o saya tak percaya langsung. tak pe... saya senang je. yang buruk tu datang dari saya dan yang baik tu datang dari Allah kan, biar saya buat yang buruk terus... 15 tahun saya bayar utang bodo tu, 15 tahun jugak saya doakan orang2 yang menaniaya aku tu hidup sengsara...  saya tak peduli dah.. saya mintak tolong cara baik tak dapat sampai la ni, biar saya buat betul2. 


From: <?????@ yahoo.com>

To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Sent: Tuesday, April 7, 2009 1:22:48 PM
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM

Assalamualaikum. Kak Shahira.. saya senasib dgn akak.. cuma gaji sy dah limit nak potong utk loan 23K, dapat setengah je.. so sy buat gak.. sehari selepas hantar cek ke center, mengheret 5 set Premium Beautiful balik rumah.. sy try push kat kawan2.. 7 orang sy tanya.. semua pun dah ada sendiri (sama gak join the club) then sedara kat kampung lak.. just imagine... 2k untuk baju dalam???? memang tak logik.. boleh beli pakaian dalam untuk 5 tahun!!!... macam2 kebaikan sy cerita tapi semua kena cebik.. sy dah mula putus asa.. so out of 5, sy dah guna 1 (tu pun dah koyak.. kata ada jaminan.. tapi bila nak hantar kilang semula.. macam mintak sedekah... macam2 dia mintak sampai ke plastik asal bungkus pun dia nak...) ada lagi 4 set bawah katil saya.. sy jual stgh harga.. 1000 satu set.. pun tak laku... (tak caya leh carik kat lelong.com.my. ..). sy tolak kat upline lak, kena perli2.. dia mampu jual berpuluh2 set, takkan 4 set pun tak mampu.. rasa nak bungkus je upline tu dengan baju tu... gerammmmm sangat... dulu janji macam2 nak tlg cari downline la.. nak tolong jual set la... semua hampeh!!!.. aritu dia qualified gi PARIS.. balik PARIS dengan muka bongkak, tunjuk gambar maen salji la... gambar kat eifel la.. tunjuk perfum bebotol2.. macam2.. baju la.. kasut la.. tunjuk hotel 7star sponsor tmpt tinggal mereka ka.. YA ALLAH... hanya kau mengerti betapa hati ni macam kena siram lava gunung berapi.. dengan janji2 manis dan mulut buntut ayam dia.. dia mampu pegi sana.. tapi downline dia cam saya dn beberapa lagi yg dah kena potong gaji maksimum byr hutang ni..penah dia fikir?? bukan tak penah usaha... kalau dah orang 1 sampai 7 saya jumpa semua dah join the club.. orang ke 8 hingga 30.. tak mampu nak beli walapun sy bbagi ansuran 100 sebulan (50 sebulan pun diorang tanak... diorang kata baek dia bayar ansuran rumah pakai duit tu) sy bukan ramai sangat kawan... sedara2 pun jauh (hidup merantau carik rezeki) sy fikir balik.. memang sy tak salahkan pengguna2 yang bijak tu.. tak la bangang cam saya... nak cepat kaya.. last2 kayap... mujur gak sy dapat beli umah sendiri dalam kalut2 bernapas dalam hutang.... (rumah pun hutang gak...)

kepada orang BNM, please la... tutup jela Hai O tu... melampau sangat2 dah...


From:  <?????@yahoo. com>

To: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Sent: Tuesday, April 7, 2009 12:51:19 PM
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM

Kenapa nak salahkan pihak lain kalau kita tertipu, siapa yang tipu kita, BNM or Hai-O or si sponsor? pergi je buat report polis kasi seret itu si sponsor...


Daripada: <?????@yahoo. com>

Kepada: SahabatInteraktif@ yahoogroups. com
Dihantar: Selasa, 7 April , 2009 12:12:20
Subjek: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM

waalaikummussalam. .
Saya bersimpati dgn awk....saya heran dah byk komplen tentang Haio ni...tapi BnM* buat senyap je.. apa lagi kes menipu org dan janjji yang bukan2...
Pangalaman saya...byk MLMm  ni menjurus kpd skim piramid...yang senang org atas..yg kat bawah terkial2 terkinja2 cari pelanggan baru....

Saya nasihatkan awk banyak bersabar...berdoa. .ini suatu dugaan Allah kepada kita...mungkin banyak hikmah d sebaliknya.. .mungkin lain kali kita lebih berhati..
Apa yang terjadi kita patut teruskan kehidupan..produk yg ada..awak cuba jual pelan2...jual instalment dgn kawan2 pun tak apa..atau tolak harga murah/modal sekurang2 ...legalah sikit....awak juga boleh lapurkan masalah awk ke kementerian perdagangan dlm n....atau bank negaras...atau biro pengaduan awm...

Sekarang ni byk penyagak bisnes terlepas..yg betul2 meniaga kena cekup atas berbagai alasan tak munasabah..( tak ada lesen tu lah...tak ikut prosedur lah..macam2 d timbulkan)
Mungkin sebab menganiayai ramai peniaga yang ikhlas ,Allah turunkan semacam bala kat ekonomi ngra kita ni...

Apapun...ini dah akhir zaman...kita perlu teruskan apa yang ada...jangan berputus asa...
Allah bagi kita kesihatan dan dapat beribadat ni pun dah syukur sgt2..apa lagi kita dilahirkan otomatik dalam islam....

ini sekadar nasihat saya.....tiada manusia terlepas dari masalah...kadang saya rasa saya lagi berat.... tapi "Bila kita susah hati tak berkasut , pandang lah pada yang tak berkaki"
apa lagi kita dilahirkan masih ada penglihatan , pendengaran tenaga dan kadang2 kita boleh ketawa..
maaflah saya ni semacam pandai menasihat sedangkan saya perlu lagi byk nasihat dan motivasi...
Apapun kita bersaudara dalam islam...apa yang penting ibadat kita jangan dilupakan...
wasalam

--- On Mon, 4/6/09, <????@yahoo. com> wrote:

From: <???@yahoo. com>
Subject: [sim] MINTA NASIHAT : Tertipu dengan skim MLM
To: "SIM" <SahabatInteraktif@ yahoogroups. com>
Date: Monday, April 6, 2009, 7:49 PM

assalamualaikim wbt ....

bagaimana caranya untuk saya setelkan masalah saya ni. untuk pengetahuan semua saya menyertai MLM (Pelan Pemasaran Hai O Marketing).  Modal yang dilaburkan adalah sebanyak RM20K dan saya telah mebuat pinjaman sebanyak RM22K dengan bank rakyat.

saya mengambil masa yang agak lama untuk saya menyertai MLM dan saya telah tertipu dengan penerangan yang tidak telus yang diberikan oleh sponsor / jurucakap.  mereka terus-terusan memujuk saya dengan menunjukkan cek yang beribu-ribu ringgit dan sebagai balasan saya diberikan sebanyak 10 set korset bodoh (jenama primum beautiful).  Berkali-kali mereka mengatakan ini peluang untuk kita jadi jutawan, mengejar pangkat dan bla bla bla..

saya mahukan modal permulaan sebanyak RM2K sahaja tetapi berkeras mereka mengatakan RM2K tak dapat apa-apa dan saya kata biarla kita mula dari bawah, dia kata jangan gubna modal kecil nanti  rugi besar..

saya menyertai juga pelan ni walaupun berat hati dan setelah menyertai pelan ini barulah diceritakan segala tentang maintain yang perlu dibayar untuk kita mendapatkan bonus besar, saya terkejut.  loan yang saya buat bukan sedikit tetapi apabila nak balik modal kita tu kita kena bayar lagi kat hai o, kononnya maintane la ni... saya terkejut dan saya kata saya dah kena tipu... saya minta dia pulangkan balik duit saya, dia kata tak boleh, kena buat dan cari orang..

saya tertekan dengan keadaan ini.  saya tidak pernah membuat personal loan dan segala hutang2 saya seperti kereta, rumah (alhamdulillah saya dapat membeli rumah sebelum menyertai pelan ini), anak2 saya, saya boleh bagi ibu saya duit, adik2, walaupun kadang2 saya tak cukup duit tapi saya SENANG HATI.. itu yang penting. saya berdoa siang malam, memohon pertolongan dari Allah, solat..

saya rasa ralat, saya rasa diri saya bodoh, tamak, semua cukup.. saya tak de utang yang saja2 dibuat tapi bila join MLM ni tak pasal2 saya dah buat utang buta2. Nak buat loan tak sampai seminggu tapi nak dapat balik 15 tahun, gilaaa... saya mohon bantuan sekiranya sesiapa yang dapat membantu bukan sekadar motivasi.. saya tak salahkan sesiapa dan saya salahkan diri saya tetapi saya tidak dapat / mampu untuk meneruskan pelan ni.  saya give up.. dan saya tak boleh hidup dalam keadaan yang macam ni.. itulah orang kata biar besederhana janji kita senang hati dan saya mahukan kehidupan seperti dulu...

sesiapa yang yang boleh bantu saya, saya amat berterima kasih..

PPIM : Ini adalah contoh mangsa yang berkongsi pengalaman di SIM.(Sahabat Interaktif Malaysia). Semoga yang lain dapat iktibar dan pengajaran

* emel penghantar tidak disiarkan di blog ini bagi tujuan keselamatan

10 comments:

Unknown said...

sy x suka dgn perniagaan MLM..bukn sumenya bole di percayai..ini kerana sy dah terkena sekali masa belajar dulu..memg rasa diperbodohkan.

Syafie Abdullah said...

aku pun x suka MLM sbb segala2nya kita kena buat mcm promosi,pastu untung ciput.sebenarnya dlm MLM yg penting bukan jualan tapi rangkaian kump.apabila kump. kita runtuh sia2 je lah kita punya usaha.sbb apa aku kata mcm ni,cth hasil jualan satu produk untung 30% tapi kita kena cari downline,sbb kalau xde sape nak beli produk kita.bila ahli beli dia punya harga sama mcm harga kita beli jadi mana nak dpt untung.Bila dah submit report jualan pd setiap bulan barulah dpt rebet 3-7% drpd.hasil jualan kita setiap bulan.Aku pernah jual produk Revell sebulan Rm1000 tapi untung rebet dapatlah Rm30 x berbaloi langsung.Skrg aku cuba bisnes ni affiliate pula sbb bisnes ni x perlu keluar modal kena promote produk je,stkt ni ok lah.

http://apai77.blogspot.com/p/produk.html

ASPG39 said...

apai>>> bisness yg tak kluar modal lagi terang2 lah penipu...maaf saya cakap tapi hakikat mmg begitu

Hafiz.biz09 said...

Pandangan saya... kalau x suka meniaga, hanya suka makan gaji... baik jauhkan diri dr bidang MLM... sbb konsepnya sama je... perlu mencari pelanggan...

slumber aje said...

MLM ni hukumnya haram kan?

Unknown said...

setuju dengan hafiz..kalau x suka meniaga,xyahlah menyibukan diri kita ngan apa2 perniagaan pun..MLM,pasor malam,baju t-shirt,meniaga nasi lemak tepi jalan atau sebarang bentuk perniagaan asalkan namanya meniaga,maka elok lah makan gaji saja.sebab bila menceburkan diri dalam perniagaan apa2 bentuk perniagaan,konsepnya adalah sama,kena cari pelanggan.

Jika kita memang tidak mampu mencari pelanggan,maka keuntungan xder,maka...usahawan atau perniaga yang tidak kuat jati dirinya..akan kecundang di tengah jalan..

semua jenis perniagaan adalah mencari pelanggan.perbezaanya,kita x boleh memaksa pelanggan supaya membeli.

serupa juga bila menjelang ramadhan
mengapa ramai yang berniaga?yang meniaga kuih,yang meniaga baju,yang meniaga kuih raya,ada yang dibuat sendiri atau tolong jual kuih raya orang.

bukan ker berniaga untuk mencari pelanggan?

cuma yang tidak berapa setuju,yang si kaki penipu..
inilah yang kita perlu cari!

Unknown said...

Diharap PPIM mengambil tindakan yg sewajarnya dengan penipuan2 ni yg hanya menguntungkan sesetengah pihak sahaja dan merugikan pihak yang lain2..

Banyak implikasi yg buruk boleh terjadi disebabkan penipuan ni..

Disini saya ingn berkonsi kepada anda semua termasuk pihak PPIM tentang sedikit kajian penipuan MLM dan seangkatan dengannya

Sudi2kanlah melawat blog yg saya kira banyak info berguna tentang penipuan ni iaitu "aididleaks"

salah satunya menceritakan bagaimana syarikat MLM terbesar didunia AMWAY disaman oleh consumernya sendiri, kajian penipuan gelang magnet, air ajaib dll... tentang HAIO pun ader...

jinggo said...

MUDAH • SELAMAT • BERSIH
BIOzone Food Purifier menggunakan proses pengkhususannya iaitu menyatupadukan bahan perintang ozon bagi mengubah oksigen (O2) menjadi ozon (O3). Ozon akan kembali menjadi oksigen setelah menjalankan fungsi untuk menyingkirkan bahan-bahan pencemar. Biozone Food Purifier adalah efektif untuk:
Menyingkirkan toksin larut air, toksik larut lemak dan bakteria dalam makanan
Memulihara kesegaran makanan
Menyingkirkan bau
Ciri-ciri produk
• 100% tiub silikon bergred medikal  • Batu seramik bergred tinggi • Mudah alih • Selamat • Penyelenggaraan minima
Kelebihan Proses BIOzone
• Selamat • Penjanaan ozon yang konsisten • Efektif • Memulihara nutrien makanan
Cara penggunaan: Letakkan makanan yang perlu dipurifikasi ke dalam semangkuk air. Pastikan paras air menutupi makanan. Masukkan tiub silikon bergred medikal ke dalam air dan tekan butang pengawal masa untuk menentukan masa purifikasi.

Kebaikan Kesihatan Yang Mudah & Cepat

Hai-O Garam Buluh (Bamboo Salt) Premier Food membekalkan kebaikan garam buluh semulajadi dalam bentuk kapsul. 100% garam buluh organik diformulasi berasaskan remedi tradisional Korea yang diwarisi sejak 1300 tahun. Garam laut dimasukkan ke dalam buluh berusia 3 tahun dan ditutupi tanah liat yang diperoleh dari kedalaman 20 meter. 

Kemudian, buluh tersebut dibakar berulang kali dalam relau bagas pada suhu 1000-1500ÂșC dengan menggunakan pokok pine.Proses pembakaran berulangan pada suhu tinggi dapat menyingkirkan toksin dan logam berat garam laut. Pada masa yang sama, garam laut menyerap semua elemen mikro daripada buluh, tanah liat dan pokok pine. 

Setiap kapsul menggabungkan kebaikan pelbagai mineral dan elemen mikro seperti kalsium, kalium dan sebagainya. Ia terutamanya tinggi dalam magnesium.

Garam buluh yang bersifat alkali dapat membantu mengekalkan keseimbangan nutrien badan dan menjaga kesihatan tubuh yang menyeluruh. 

Hai-O Garam Buluh:
• kaya dengan bahan mineral dan elimen mikro - magnesium, kalsium dan kalium
• Tinggi dalam magnesium yang merupakan mineral untuk jantung. Magnesium membantu mengawal penyakit tekanan darah tinggi, membantu penyerapan kalsium,mengekalkan keseimbangan bendalir badan, mengawal pengecutan otot dan menguatkan daya ingatan.
• menyeimbangkan nilai pH badan supaya cenderung beralkali lemah (pH darah badan yang sihat adalah antara 7.35-7.45). Dengan ini, sistem imunisasi diperkuatkan dan dapat mencegah jangkitan penyakit.
• mempunyai anti pengoksidaan yang tinggi
• mengekalkan keseimbangan ion badan
• meneutralkan toksin dan menyahtoksin dengan cepat
• mengekalkan keseimbangan nutrien badan, memperkuatkan metabolisme
• 3 kali ganda lebih efektif dari garam biasa untuk membasmi kuman dan mencegah kerosakan gigi

si mata bundar said...

sbena nya hai o tak tipu...cuma kumpulan yang dibentuk di bawahnya yang menipu...setiap perniagaan memerlukan pelanggan...org yang menceburi kumpulan kumpulan di bawah hai o mesti membimbing downline nya bukan menganiaya...itulah salahnya..barang hai o kalau ikutkan sangat berkualiti...jika kita berfikir apabila join MLM terus kaya sbena nya itu juga salah,kerana setiap kejayaan dilalui dengan susah payah...jgnla kita menyumpah di atas nasib yang menimpa kita,seharusnya cari jalan keluar dr masalah....sesungguhnya Allah sentiasa mendengar doa hambaNya.. Insya'Allah...

Unknown said...

manusia dikurniakan akal untuk kita berfikir...
tidak ada cara yang mudah untuk berjaya, kalau setakat menjadi ahli sesuatu mlm, dan mengharapkan org lain joint jadi ahli utk mendpatkan income, dalam masa sama product jatuh soal no.2 adakah itu dinamakan perniagaan...?
sedangkan product yg dijual boleh didapati di tmpt lain dgn kualiti yg sama dan harga yg jauh lebih murah...
disini jelas sekali boleh dikatakan bahawa mlm ini adalah bukan perniagaan tetapi gerakan secara halus untuk merosakkan sistem ekonomi umat manusia
lihatlah negara jiran kita singapura, dan negara cina sekalipun, telah mengharamkan mlm, kenapa?? renug2kanlah...