Bagi manfaat para pembaca yang mungkin mengalami kesukaran membaca tulisan pengadu, saya telah meringkaskan aduannya, seperti yang berikut:
1. Pada 14/1/2011, pengadu pergi ke OUB Bank, Jalan Raja Laut untuk bertemu dengan seorang wanita yang bernama Dato’ Maya.
2. Janji Dato’ Maya: Menukarkan USD kepada RM pada kadar RM3.70 bagi setiap USD.
3. Pengadu menyerahkan USD30,000 kepada Dato’ Maya bagi ditukarkan.
4. Pengadu dan rakan disuruh menunggu di luar bank sementara Dato’ Maya berkata dia ingin berjumpa dengan CEO OUB Bank, yakni bagi urusan penukaran.
5. 15 minit kemudian, Dato’ Maya kembali dan menyuruh pengadu menunggu atas alasan bank memerlukan masa bagi mengira dan menyusun wang. Dato’ Maya mengatakan wang akan diserahkan kepada mereka oleh seorang runner.
6. Sehingga jam 5.45 petang, wang belum diserahkan.
7. Dato’ Maya meminta pengadu datang lagi keesokan harinya.
8. Namun wang tidak juga diserahkan.
Melalui pembacaan yang saya lakukan, aduan ini adalah berasaskan dua kemusykilan:
1. Pengadu dijanjikan kadar tukaran yang lebih tinggi daripada kadar semasa pada 14/1/2011, iaitu RM3.70 bagi setiap USD, sedangkan kadar RM berbanding USD pada tarikh tersebut adalah kurang daripada RM3.70. Maka pengadu dijanjikan keuntungan atas penukaran USD kepada RM.
2. Selepas wang diberikan, tukarannya dalam RM tidak dikembalikan kepada pengadu.
Syabas kepada PPIM kerana menyiarkan aduan asal pengadu. Moga lebih banyak aduan yang disalurkan terus kepada PPIM disiarkan dalam bentuk asalnya.
Namun demikian, pada masa yang sama, saya fikir elok juga ringkasan setiap aduan disediakan bagi manfaat para pengguna, iaitu seperti yang saya lakukan di atas. Terima kasih.
Ya, dayang. Maka kita sebagai pengguna perlu mengelakkan diri dari berurusan dengan orang tengah (jika tidak perlu)kerana ada risiko ditipu. Berurusanlah secara terus dengan organisasi berkaitan.
Selain itu, berurusan dengan orang tengah juga mendedahkan kita pada risiko rasuah, iaitu apabila orang tengah itu sebenarnya adalah 'ulat'.
apa2 pun kaji n pastikan setiap kontrak atau akad yg di buat kena ada hitam putih...perlu jgk ada saksi..senang kalo apa2 mslh masa akn dtg boleh diselesaikn dgn baik.
hm, btul... macam2 kes penipuan sekarang ini... Kadang2 org yg kita kenalipun boleh merosakkan kita, inikan pula yg tdak dikenali, ksmpulannya, berhati2lah dgn setiap orang dan jgn mudah percaya pd janji2 manis mereka...
8 comments:
kes penipuan semakin berleluasa....
Jgnla kta mmpercyai individu2 yg kta tdk knali... shrusnya kta slidik dhulu sblum mgluarkn wang..
Bagi manfaat para pembaca yang mungkin mengalami kesukaran membaca tulisan pengadu, saya telah meringkaskan aduannya, seperti yang berikut:
1. Pada 14/1/2011, pengadu pergi ke OUB Bank, Jalan Raja Laut untuk bertemu dengan seorang wanita yang bernama Dato’ Maya.
2. Janji Dato’ Maya: Menukarkan USD kepada RM pada kadar RM3.70 bagi setiap USD.
3. Pengadu menyerahkan USD30,000 kepada Dato’ Maya bagi ditukarkan.
4. Pengadu dan rakan disuruh menunggu di luar bank sementara Dato’ Maya berkata dia ingin berjumpa dengan CEO OUB Bank, yakni bagi urusan penukaran.
5. 15 minit kemudian, Dato’ Maya kembali dan menyuruh pengadu menunggu atas alasan bank memerlukan masa bagi mengira dan menyusun wang. Dato’ Maya mengatakan wang akan diserahkan kepada mereka oleh seorang runner.
6. Sehingga jam 5.45 petang, wang belum diserahkan.
7. Dato’ Maya meminta pengadu datang lagi keesokan harinya.
8. Namun wang tidak juga diserahkan.
Melalui pembacaan yang saya lakukan, aduan ini adalah berasaskan dua kemusykilan:
1. Pengadu dijanjikan kadar tukaran yang lebih tinggi daripada kadar semasa pada 14/1/2011, iaitu RM3.70 bagi setiap USD, sedangkan kadar RM berbanding USD pada tarikh tersebut adalah kurang daripada RM3.70. Maka pengadu dijanjikan keuntungan atas penukaran USD kepada RM.
2. Selepas wang diberikan, tukarannya dalam RM tidak dikembalikan kepada pengadu.
Syabas kepada PPIM kerana menyiarkan aduan asal pengadu. Moga lebih banyak aduan yang disalurkan terus kepada PPIM disiarkan dalam bentuk asalnya.
Namun demikian, pada masa yang sama, saya fikir elok juga ringkasan setiap aduan disediakan bagi manfaat para pengguna, iaitu seperti yang saya lakukan di atas. Terima kasih.
Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/
penipuan seperti ini sering terjadi apabila melibatkan orang tengah....kalau boleh cuba elakkan....
Ya, dayang. Maka kita sebagai pengguna perlu mengelakkan diri dari berurusan dengan orang tengah (jika tidak perlu)kerana ada risiko ditipu. Berurusanlah secara terus dengan organisasi berkaitan.
Selain itu, berurusan dengan orang tengah juga mendedahkan kita pada risiko rasuah, iaitu apabila orang tengah itu sebenarnya adalah 'ulat'.
Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/
apa2 pun kaji n pastikan setiap kontrak atau akad yg di buat kena ada hitam putih...perlu jgk ada saksi..senang kalo apa2 mslh masa akn dtg boleh diselesaikn dgn baik.
Tuan ,
Penipuan didalam MLM masih bebas beroperasi.Banyak artikel menarik dikeluarkan bagi mengabui mata orang ramai.Hati2.
Link me.
http://blogenstarz.blogspot.com
hm, btul... macam2 kes penipuan sekarang ini... Kadang2 org yg kita kenalipun boleh merosakkan kita, inikan pula yg tdak dikenali, ksmpulannya, berhati2lah dgn setiap orang dan jgn mudah percaya pd janji2 manis mereka...
Post a Comment